maandag 16 juni 2014

Vakantie Scandinavië deel 1

Eigenlijk had ik me voorgenomen nog geen blog te plaatsen vóór m'n strijk gedaan was, maar ach, wat maakt het uit. Het regent hier inmiddels dus vanmiddag nog tijd zat om te strijken! En m'n emmer 'on'kruid per dag heb ik ook al gehad. 

Het plan voor deze vakantie kwam afgelopen winter, toen we bedachten waar we eens heen zouden gaan. Een rondreis leek ons wel wat, in de eerste instantie dachten we aan het zuiden van Europa. Frankrijk, Spanje, Italië, Kroatië etc. Maar eigenlijk vonden we dat ook wel weer warm zat, en dus zei manlief uit gekheid: "Waarom niet eens het noorden?!"
En ja, zo is het begonnen...
Weken van plannen, dingen uitzoeken, verschillende route ideeën etc volgden en uiteindelijk werd het de route zoals je kan zien in m'n vorige post. Want ja, als we het zouden doen dan wilden we het wel in één keer goed doen. 
Manlief vroeg zijn vakantie aan, 4 weken.. Da's best een tijd! Gelukkig was het oké. Ik werk op basis van eigen beschikbaarheid dus voor mij was het wat makkelijker. 
Omdat we zoveel mogelijk wilden zien op vakantie hebben we er voor gekozen om zowel op de heen- als de terugweg met het schip te gaan, dus deze overtochten boekten we gelijk toen mijn man groen licht kreeg voor z'n vakantie. Allebei een nachtvaart, ideaal. 

En toen moest er nog het e.e.a. aangeschaft en geregeld worden. Een tent hadden we al, maar aangezien de nachten daar koud (kunnen) zijn moesten we wel goede slaapzakken hebben. 
Ook moest Pippi ergens heen, en de kipjes hadden natuurlijk ook hun verzorging nodig. 
Pippi heeft in de vakantie bij mijn ouders gelogeerd. Ze hebben zelf ook een zwarte labrador, dus je kan je wel voorstellen dat ze het erg leuk gehad hebben samen. 
Onze buren zorgden voor de kipjes en de planten, en zodoende konden wij met een gerust hart op vakantie.


Ik ga jullie meenemen aan de hand van het kaartje in deze(klik) post.

THUIS - KIEL - A (Göteborg)

Op maandag vertrokken we op tijd van huis, dronken nog een kom koffie bij mijn ouders, knuffelden de hond nog een keer en gingen toen écht op pad. We hadden wat extra tijd gerekend na een tip van familie van een cliënt van mij, want die zei dat het rond Hamburg erg druk kon zijn. Achteraf waren we erg blij met die tip, want druk was het er! 
In Kiel tankten we nog even en deden wat boodschapjes voor aan boord (maaltijdsalade).
En toen konden we naar het schip!
We voeren met de Stena Germanica, een schip waar wel 300 auto's op kunnen en 1300 passagiers! We keken onze ogen uit, want we waren beiden nog nooit met zo'n soort schip mee geweest.



We hadden een eenvoudige, maar keurige twee persoons binnenhut. De kamers waren erg netjes en vooral schoon! Personeel aan boord was erg behulpzaam.



Onderzeeër in de haven van Kiel



Blauwe lucht.. En oo wat was het lekker zo op dat dek in de zon! We hebben erg lang buiten rond 'gehangen'.




Na een goede nachtrust gingen we de volgende ochtend weer op tijd naar het dek. Vanaf daar zagen we vele kleine eilandjes, met soms zelfs huizen of hutjes er op. 




Älvsborgs Fort


Grote zeeschepen. Natuurlijk ook al eens in Rotterdam gezien, maar hee, vanaf het water is het toch weer anders :-)



Älvsborgbrug in Göteborg


De brug is 45 meter hoog, en het paste maar net (zo leek het in ieder geval :-) ).




Blauwe lucht. Het was ook erg warm die dag. 


Picknicken onderweg.



Na een goede rit kwamen we aan op de eerste camping, vlakbij Stockholm. Je kon daar een leuk rondje wandelen, dus dat hebben we gedaan. We werden vergezeld door honderden (of duizenden?!) muggen, maar dat mocht de pret niet drukken. Gewoon zorgen dat je bedekt ben, dan valt het reuze mee. En niet teveel praten, haha. 



Zo, dat was het eerste deel van onze vakantie. De eerste twee dagen van een vakantie van maar liefst 24 dagen. Dus ik zou zo zeggen: zet je maar schrap, want er gaat nog heel wat (vooral natuur) volgen.

Lieve groeten
Marike



12 opmerkingen:

  1. Heel leuk om mee te kijken. Dat was een mooi begin van jullie vakantie zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,
    Ik verheug me op de rest.
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen, Marike, wij waren drie jaar geleden in Noorwegen. Mooi land he? Ben benieuwd naar je verdere reisverslag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook ik ben benieuwd naar de rest,je hebt me nieuwsgierig gemaakt!

    Liefs,

    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn dat jullie zo'n heerlijke vakantie hebben gehad. Leuk om zo mee te kijken, ik ben benieuwd naar het vervolg en de foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh wat super leuk dat je ons zo mee neemt, ik hoef me niet schap te zetten, ben super benieuwt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kom maar op met de rest :) :)
    Heerlijk om zo met jullie reis mee te kunnen en mogen kijken!! Prachtige foto's nu al!!
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je maakt me helemaal blij met zulk soort blogjes! ga vooral door. En schrijft heel goed. ga maar een keer een kinderboek schrijven, ja? Over Pippi en de kippen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn dat je ons mee wilt laten kijken.Wat een belevenis zal dat geweest zijn!
    En nog bedankt voor de reactie op m'n blog...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. oh wat genieten meid!!!
    wat gaaf dat zoiets wat je heel de winter voorbereid... uitkomt... wij (ja Hans ook) zitten mee te genieten van deze foto's...
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig, kom maar op met de rest :-)
    Geen last gehad van zeeziekte?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk om te lezen! Die brug, daar zijn wij overheen gereden. Wij zijn net terug van onze Zweden-vakantie. :-) De muggen, vréselijk... Toen we uit de auto stapten (half negen 's avonds) werden we direct opgevreten. Maar ach, het went! :-) Wat mooi is het daar he, wij vonden het echt geweldig en zitten er nog vol van. En jullie hebben nog véél meer gezien, ik ga er morgen eens rustig voor zitten! :-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen